Blog Image

yogaliv

min yoga

yoga er for mig en måde at leve på, spise på, sove på, trække vejret på - yoga er at mærke mig selv og opleve nuet mere bevidst både på og udenfor yogamåtten, hvad jeg så end måtte lave!

stikket trukket

Uncategorised Posted on 10 Jun, 2026 20:21

der er flere, som har skrevet og undret sig over, hvorfor jeg har aflyst det meste.
tak for kærlige tanker og hilsner!
jeg vælger at svare på denne måde…

det er en ganske særlig tid…
ja, faktisk startede det allerede den 3.januar, da jeg faldt og brækkede håndledet.
et kompliceret brud, der krævede operation.

efter operationen lå jeg på stuen for genopvågning og fik målt min iltprocent til blot 92%.
det betød, at jeg derfor ikke måtte regne med at komme hjem før imorgen!
sygeplejersken bad mig om at puste i et særligt åndedrætsapparat og på et eneste pust eller en laaang yogisk udånding sprang min iltprocent fra 92 op til 97% og jeg oplevede en nærmest chokeret reaktion hos personalet, der aldrig havde set noget lignende…

SÅ fik jeg en filur og fik lov til at komme hjem med en metaldims samt 8 skruer og en tro på, at det igen ville blive fint – dog med besked om at aflyse ALT og med lange udsigter for genoptræning…

januar og februar gik mest med at sove og spise, mens marts handlede om genoptræning med ergoterapi og selvfølgelig meditativ yoga, der føltes som små skridt en mm ad gangen i den rigtige retning…

forårets retreats blev aflyst på nær et enkelt dark sky retreat på Møn, fordi 3 trofaste yoginier meldte sig til at stå for ALT det praktiske, så jeg blot skulle sidde på min yogamåtte og undervise et lille hold på 8 taknemlige yoginier.

ugen efter havde min mor inviteret hele familien til 95års fødselsdag i Kalundborg.
hun havde skrantet inden, men hun er jo sej, så først nu blev det mig klart, hvor dårligt hun egentlig havde det…

3 dage efter flyttede jeg ind til hende i Kalundborg, hvor jeg på nær små pauser har boet lige siden.
dagene går med at kikke i gamle kalendere, snakke gamle dage og lave alle hendes yndlingsretter.
ja selv blomkål har jeg efterhånden vænnet mig til omend grydestegt med lidt mere masala end den traditionelle danske kogte blomkål…bare min mor nyder det, så er jeg glad…

min mor dyrkede yoga, da jeg kom til verden i ’66 – og det var der ikke ret mange, der gjorde dengang, da der blot var to yogalærere herhjemme i Danmark.
hun var heldig i at have fundet en ægte yogini som yogalærer, der ikke blot underviste de fysiske yogaasanas, men introducerede sine elever til yogisk livsstil (sadhana) med vegetarisme og hele filosofien bag.
hun var – selvom hun var gift med en slagter – 100% vegetar, og inspirerede en større gruppe kvinder ikke mindst min mor.

for mig betød det en sund og bevidst start på livet, hvor yogaen bogstavelig talt kom ind med modermælken, og helt sikkert allerede gjorde en forskel, da jeg lå inde i min mors mave.
spørgsmålet er om det var yogaen, som valgte mig…?
yoga føles ihvertfald som mit kald i livet!

også her i Kalundborg, hvor vi tager én dag ad gangen.
jeg plukker dagens blomst til hende og vi læser postkort fra køleskabet… og både griner og græder sammen.
jeg er taknemlig for at kunne være der for hende i denne særlige tid.
det var slet ikke et spørgsmål om jeg skulle aflyse forårets yogaferie på Kreta.
tværtimod kan jeg virkelig mærke, at jeg skal være der – lige her og lige nu – også selvom det er svært…

…så det er det, jeg er 😇🥰🙏

❤




ved Nilen i det gamle Nubien

Uncategorised Posted on 09 Dec, 2025 09:54

Nubien | yogaferie.nethttps://yogaferie.net/nubien.html

Nubien i det sydlige Egypten

vi lader op under den blå himmel i det gamle Nubien, hvor der er én regnvejrsdag på 20 år.

vi dyrker meditativ yoga morgen og aften i nærmest magiske opmgivelser, hvor det er oplagt at lave pranayamas i saltgrotten, som ses på billedet nedenfor bygget med saltkrystaller fra Siwa-ørknen.

det er healende alene at trække vejret her….

vi har her fundet det bedste sted til opladende og healende meditativ yoga, hvor yoga er en tilstand med åndedrættet som ankeret…

udover 4 timers daglig yoga arrangeres meditative udflugter, hvor vi øver os i, at vejen er målet…

omgivet af skøn natur under den blå himmel er det oplagt at tage opdagelse med kayak rundt fx til det lokale tempel på naboøen…

en dag om ugen tager vi på udflugt fx til kongegravene på vestbredden, hvor man også finder landets ældste koptiske kloster St Simeon, til det lokale Philae-tempel eller måske ind i Aswans souk, hvor man kan opleve det arabiske pulserende marked i den gamle bazar…pranayama i en saltdome

noget af det, som gør stedet særligt egnet for retreats er, at vi er omgivet af stille smuk natur, hvor det er nemmere at opleve vores forbundethed med solen, månen og helt fantastiske stjernehimle.

retreatet foregår på et særligt smukt og stille sted bygget i pagt med naturen i traditionel nubiske byggestil med udelukkende naturlige materialer.

her på øen er hverken lys- støj eller luftforurening, men tværtimod de reneste rammer til opladning og afslapning med egen bade-ghat i den rene Nil, hvor det er oplagt at nyde en forfriskende dukkert eller tage med kayak rundt om øen….

selve Blue Lotus er en 100% naturlig resort eller som ejeren kalder det Eco lodge uden brug af aircondition og langt væk fra fladskærme.

maden er udsøgt lavet med gode lokale solmodne råvarer og 3 store måltider dagligt og konstant adgang til køkkenet med filtreret vand, hibiskussaft og citrongræste fra egen urtehave.

vi har valgt februar/marts pga. temperaturen, hvor nætterne kan være lidt kølige og om dagen op til 25 grader, eller hvad der svarer til en dansk sommerdag.

altså møder vi op til morgenyoga med et ekstra lag tøj på, der kan tages af i takt med, at solen får mere magt…

med udsigten ud over floden til en evig blå himmel, hvor det for alle bliver tydeligt, hvorfor solguden Ra er blevet forgudet i årtusinder…



yogi’s special – urban retreat hos Conny

Uncategorised Posted on 29 Sep, 2025 15:56

for første gang i måske 40 år er jeg ikke draget mod syd her, når sommeren er slut i Danmark, men har valgt at blive hjemme og opleve det danske efterår…

efteråret skulle derfor invies særligt med et ganske særligt retreat med en lille gruppe trofaste yogier gennem snart mange år…

Conny skrev: En dejlig weekend med 6 yogier der står mit hjerte nær. 8 timer med Britts fantastiske yoga. Udsøgte måltider med Jens som chefkok. Havbad og sauna i flot September solskin. Hvor stuen blev omdannet til en hyggelig yoga shala. Esper og jeg elsker vores åbne hjem der kan danne rammer for mange forskellig-artede oplevelser.

vi har været sammen på flere længere yogaferier i Mexico, Indien og på el Hierro, hvor vi boede og lavede mad sammen med fælles sadhana både på og udenfor yogamåtten. Så vi kender efterhånden hinanden godt og udnytter vores forskellige kompetencer – bl.a. er Jens chefkok

og maden er vigtig, når man laver SÅ meget yoga

Fredag 26/9

  • Kl. 15-16: Ankomst og indkvartering. 
  • Kl. 16.30 Mauna
  • Kl. 17-19: Yoga i stuen.
  • Hav-bad fra Hellerup Strand og Vildmarksbad i haven er tændt. 
  • Kl. 20. Middag og bålhygge på køkkenterrassen, der er inddækket med teltsider og derfor et lunt uderum.  

Lørdag 27/9 

  • Kl. 7-9: Morgen-yoga i stuen.Olietygning
  • Kl. 9:30: Morgengrød på køkken-terrassen.
  • Et dyp i havet for de friske. Vildmarksbad i haven står parat. Esper og jeg har plads til i alt 4 gæster (50 kr./stk.) i Hellerup Roklubs sauna, hvis nogle har lyst til at prøve kræfter med vinterbadning efter en god opvarmning i først. Roklubben ligger 5 min. gang fra os.
  • Frokost: Vi laver frokost sammen, masser af grønt og måske lidt godt fra havet.
  • Kl. 15-17: Mauna – Stilhed, evt. egen meditation på stranden til havets bølger.
  • Kl. 17-19: Yoga i stuen
  • Kl. 20: Middag og bålhygge.  

Søndag 28/9:

  • Kl. 7-9: Morgen-yoga i stuen.
  • Olietygning
  • Kl. 9:30 Morgengrød på køkken-terrassen.
  • Kl. 10-11: Talking stick går rundt
  • Kl. 11:  Oprydning og rengøring.
  • Tak for denne gang. 

en vidunderlig weekend i yogaens tegn, som jeg vil gemme i mit hjerte …



stille dag

Uncategorised Posted on 29 Jan, 2025 07:30

i dag den 29.januar 2025 er STILLEDAG
her i Indien på Mauni Amavasi er i dag den 29.januar en af de vigtigste dage for sadhana (disciplin/spirituel praksis, red.) – anset som den vigtigste dag i året til at berolige det rastløse sind.

Mauni Amavas (मौनी अमावस) er som navnet hentyder en dag i stilhed, hvor sindet fastes og mange steder her i Indien bliver der ikke ytret et eneste ord fra solopgang til solnedgang…!

essentiel for os yogier, hvorfor vi kalder ham Shadananam i den indledende bøn her

mauna er en vigtig del af spirituel disciplin, men noget man selv som moderne inder har respekt for!

det hedder det samme mauna = stilhed over det meste af det kæmpe land på tværs af forskellige kulturer og i hver stat med sit eget sprog – det er et begreb, som alle kender!

længere nordpå er nymånen kaldet black moon årets vigtigste dag i den årlige Magh Mela, den 12-årlige Kumbha Mela og i år den 144 årige Maha Kumbha Mela, hvor 400 millioner af troende hinduer i stilhed udfører renselsesceremonier i floden.

det samme gælder her i Varkala, hvor en enkelt mands bøn lyder fra det gamle tempel hele dagen fra solopgang til solnedgang og hvor folk kommer langvejs fra for at besøge templet og gå barfodet ned til Papanasam stranden, der direkte oversættes som dér hvor man skyller synderne væk – her er tæt af mennesker i gang med renselsesritualer, hvor de efter ceremonien med præsten tilsidst skal helt ud i havet og kaste asken fra de afdødes urner over hovedet…